torsdag 20. desember 2012

Som julen på kjærringa

Noen ganger kommer ting litt brått på. Og jeg må innrømme at avgjørelsen om å feire jul i Istanbul kom brått på. Men så er det også et privilegium å kunne reise fra all julestria og feire en annerledes jul i et annet land.

Tyrkia er ikke fremmed for meg. Jeg har vært i Tyrkia mange ganger, men Istanbul kjenner jeg ikke så godt. Likevel har jeg en forestilling om at det blir sånn passe eksotisk med Den Blå Moskeen, Hagia Sofia, Den underjordiske sisterne og ikke minst den store basaren. Jeg har tatt på meg oppgaven med å være guide for Ingvill som ikke har vært i Tyrkia. Mulig jeg blir avskiltet underveis.

Og så i julen da. Ja, hvorfor ikke? Det er tredje året på rad at jeg har valgt alternativ julefeiring. Jeg kan forstå de som ikke kan forstå hvordan man kan reise bort i julen. Hva skal jeg si? Hver og en må velge det som passer for seg, sånn at julefeiringen blir best mulig. Jeg har valgt bort alle "bør" og "må," og det føles helt riktig.

I morgen på denne tiden er jeg nesten fremme i Istanbul. Jeg er sikker på at det kommer til å bli en fin jul. En annerledes jul, men garantert en fin jul. 

Nå gjenstår bare pakkingen. Jeg har pakket i hodet mitt, det hjelper litt. Jeg vet at det kan bli kaldt, så jeg tar med ullundertøy til oss begge. Så det blir som min venninne Ingunn sier: Pakker for nordnosk sommer, altså klær til omtrent enhver årstid. Ja, jeg tar også med badetøy, for jeg har planer om å ta tyrkisk bad. Godt å få skrubbet vinterhuden av kroppen. 

More is yet to come... 

2 kommentarer:

  1. Skjønner deg veldig godt! Høres fantastisk ut å være reiseguide et sted du ikke kjenner veldig godt på et tidspunkt hvor hele verden går av hengslene over dalende granbar og pinnekjøtt i skjul!
    For min del har jeg en drøm om en jul i bushen i Afrika med bål, natt og 30 grader. Jul må ikke være tradisjon. Men det gjør ikke noe om den er litt gøy...
    God tur, og god jul!

    SvarSlett
  2. Takk for hyggeglig kommentar Trude! God jul til deg og. Afrika neste år?

    SvarSlett