lørdag 8. januar 2011

I Egypt har alle noe å selge...

Only five pound for you my friend
Det var i alle fall det en kompis sa til meg da jeg fortalte at vi skulle til Egypt. "Alle Egyptere er handelsmenn," sa han videre, og det skulle vise seg å stemme.

På vei fra Hurghada til Luxor rastet vi på en slags veikro. Der var det, som overalt i Egypt, mange katter, blant annet en tam liten sjarmør som visste hvordan den skulle få oppmerksomhet. Jeg ble sittende å se på dette lille sjarmtrollet, hvorpå kafeverten kom bort til meg og sa: "Do you like? Only five Egyptian pounds!" Det er omtrent fem kroner.

Skal det være en pus til fem pund? 

Men med en gjennomsnittsinntekt på ca. 26.000 kroner i året, er det ikke vanskelig å forstå at man forsøker å spe på inntekten. Nå er selvsagt prisnivået lavere enn i Norge, hvor er det ikke det forresten, men likevel. Det er store forskjeller i Egypt. Vår Egyptiske guid fortalte at en lærer vanligvis ikke tjener mer enn en seks syv hundre pund i måneden, og at det er noen som tjener svært mye mer enn dette, altså, forskjellene er store.

Eller litt frukt?

Noe av det morsomste vi opplevde i Egypt var å gå gjennom markedsgaten eller souken i Aswann. Nå er det nok noe annerledes enn de andre markedene i Egypt, og den hadde rykte på seg for å være "turistvennlig". Men jeg fikk sansen for selgernes ironiske salgstriks og fantasifulle markedsføringsmetoder. Nå skal det være sagt, og det burde jeg kanskje sagt til dem alle, at de IKKE får meg interessert ved å fortelle meg at de har BIG SIZE... Men så er også Egypterne kjent for å være veldig ærlige. Det var nok derfor massøren min kunne si følgende til meg: "I am sorry, but you are fat. You need steamtreatment. It only costs 20 euro". Jaja, det ble ikke noe dampbad på meg. Men nok om det. Tilbake til disse morsomme selgerne.

"How can I help you spend your money?" Han som ropte det hadde et skikkelig glimt i øyet. Eller han som sa: "I don't know what you need, but I am sure I can help you get it". Så var det en som var enda mer rett på sak: "Can I take some money from you?" Vi måtte bare le av alle de morsomme forsøkene på å få oss til å handle.
Likevel endte vi opp hos en som ikke stod på gaten og forsøkte å kaste oss inn. Det var han som hadde noe vi ville ha. Til gjengjeld forsøkte han å selge oss sin far, eller i det minste tilby meg å skifte ut Terje med hans 80 år gamle far.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar